اقدام فوق العاده عجيب : مراجعين و ثبت احوال مجری جمع كردن ماليات پست يزد


یزدفردا :وارده :نام محفوظ:خاطره ای را كه می خواهم توضیح بدهم مطلبی مستند و قابل پیگیری می باشد كه با آن روبرو شدم و از این جهت می تواند حائز اهمیت باشد كه خیلی از مردم در مراجعه اداری برای دریافت خدمات اداری بعضاً فیش ها و اقدامها اداری انجام می دهند كه كاملاً غیر ضروری و حتی شاید فیشها و مواردی را بصورت غیر قانونی پرداخت می كنند و شاید تبدیل به عادت شده و برای كسی هم عادت نشده پیگیر یا سوال كند و اگر سوالی شود با پاسخ تند مسئول یا مسئولین آن اداره روبرو خواهیم شد.

قبل از اینكه مراجعه به اداره ثبت احوال داشته باشم برروی وب سایت این اداره در استان یزد و سازمان كشوری جهت آشنائی با دریافت المثنی كارت ملی موارد مورد نیاز و فرم مربوطه را مطالعه داشتم و از فرم مربوطه پرینت گرفتم و با تمامی مدارك به اداره كل ثبت احوال و قسمت مربوطه مراجعه نمودم.
در آن بخش مدارك كامل خود را ارائه نمودم كارمند مربوطه با برخورد مودبانه خواست یكی از قبوض(تلفن- آب – گاز – برق) را ارائه كنم و من كه از علت و عدم اطلاعرسانی بابت ارائه آن مورد بی خبر بودم علت را جویا شدم و زمان و مسافت طی شده را اعلام كردم كه بیان داشت: به علت عدم ارائه كد پستی درست از سوی مردم و بدستور اعلام شده داخلی می باشد.

آمدم بیرون تا شاید مثل خیلی از ارباب رجوع ها كه هر روز در اداره ها كلی مدارك ضروری و غیر ضروری برای ارائه خدمات اداری می دهند دنبال آوردن قبض بروم، ولی ذاتم نذاشت بیخیال موضوع شوم.

نام اتاقی به نام رئیس در طبقه همكف به چشم خورد به اتاق وارد شدم و سوال كردم.
علت درخواست ارائه قبض را با توجه به اینكه اصلاً در سایت اعلام نشده بود و موضوع را بنا به عدم ارائه اطلاعات واقعی توسط مردم و با توجه به دستور داخلی(نوعی اعمال سلیقه شخصی) عنوان داشت و پشت برگه درخواست را با توجه به اطلاعات ارائه شده ام تائید و مجدداً به اتاق اولی بازگشتم.
این دفعه سه فیش توسط كارمند ثبت احوال به نامها و مبالغ ذیل جهت پرداخت ارائه شد:
1-100000 بابت صدور كارت المثنی بابت درآمدها عمومی

2-9500 ریال بابت پست
3- 285 ریال مالیات پست (عجیب ترین موضوع و بدون دلیل ترین موضوع برای پرداخت آنهم به مبلغی كه هزینه فیش نمودن و انجام آن بیشتر از آن به قول مسئول باجه بانك داشت دریافت می شد)


مجموع مبالغ بالا یك عدد شیك در پرداختها : 109785 ریال

در رابطه با مورد 1 كه دریافت آن مبلغ واقعی است شاید مسئول مربوطه پاسخی داشته باشد ولی برای من جای تعجب داشت كه در حالی كه مبلغ پست پیشتاز نوعاً در حد 4200 ریال است پست چه خدمات و كار خاصی را ارائه می دهد به جز ارسال كارت ملی صادر شده كه مبلغی دو برابر و حتی بیشتر باید دریافت كند.
همچنین علت صدور فیش مالیات پست یزد آنهم توسط ثبت احوال و دریافت از مراجعین به آن اداره چیست؟
مگر نه اینست كه هركسی مسول پرداخت نسبت به در آمد خود به اداره دارائی است؟
مورد سوم چرا فیش های سه تائی و پرداختی از ارائه نسخه مربوط به ارباب رجوع آن خودداری می شود؟

در هر صورت به مسئول مربوطه باز مراجعه نمودم
با اینكه حق و منطق را فهمید باز ارجاع به دستور داخلی (مع .ح و  ح )اداره داد، معاون حقوقی پاسخی نداشت، مدیركل نبود،مسئول حراست هم با برخوردی تند كه حتی برای جواب سلام دادن هم نامه می خواست و جواب و همچی و همه كس را عادت كرده بود مكتوب دهد، پاسخی منطقی ودلیلی درست ارائه ننمود و حتی با تند تند حرف زدن گوش نمی كرد و به حرفهایم دقت هم نداشت.

خلاصه اینكه - شاید مجبور شوم برای دریافت مجدد كارت ملی خیلی صبر كنم ولی ذهن من و چند سوال باقی ماند شاید نهادهای نظارتی و قانونی صرفشان كرد تا آخر موضوع را رسیدگی نمایند و حداقل بدعتی برای جلو گیری از خیلی از كارها و فیش ها بی مورد گرفته شود (موردی كه یكی در آن اداره غیر ممكن می دانست)

1- علت عدم اطلاع رسانی درست و دریافت مدارك غیر ضروری از مردم بنا به سلیقه های شخصی در اداره ها چیست؟

. 2- - چرا ثبت احوال كد پستی واقعی مردم را ندارد؟

مردم برای چه باید كد پستی واقعی ارائه نكنند؟
- در بانك اطلاعات ثبت احوال اطلاعات نادرست و غیر مطمئن فقط در حد یك كدپستی است؟
- اطلاعات اقتصادی مردم در نهادهای دیگر كاملاً واقعی و مبنای صحیحی برای بزرگترین جراحی اقتصادی كشور در موضوع یارانه ها خواهد بود؟


 3- علت دریافت فیش مربوط به پرداخت كننده چیست؟

 4- چه كارهائی به جزء رساندن مدارك صادر شده توسط پست یزد انجام می دهد كه باید 9500 ریال دریافت كند؟

 5- آیا ثبت احوال یزد مسئول جمع آوری مالیات پست و دریافت آن از مردم یزد است؟



نام محفوظ و در اختیار یزد فردا شاید جهت پیگیری


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا